„Budujemy mosty 2021”-

Anwil dla Włocławka „Budujemy mosty 2021- pod hasłem :  „Wybór jest prosty – buduj z Dwójką solidne mosty !”

Dofinansowanie:  13 526,00 zł

W projekcie uczestniczą uczniowie klas 4-5.

Grupa 1 „ Babciu naucz mnie gotować, ja nauczę Cię głosować i kupować” oraz „Planeta Robotów”- zajęcia warsztatowe, których celem jest poznanie naszej małej ojczyzny ,, Włocławka”. Udział w sesji Rady Miasta, poznanie pracy posłów i senatorów. Zapoznanie się  potrawami regionalnymi  i wspólne gotowanie  seniorami. Podczas zajęć uczestnicy poszerzą swoją wiedzę o wybrane sylwetki włocławskich koszykarzy. Zajęcia warsztatowe z robotyki i oprogramowania-  celem będzie konstruowanie robotów  i układów automatyki oraz tworzenie odpowiedniego oprogramowania  do nich. Na wybrane zajęcia zostaną zaproszeni seniorzy, którzy wspólnie z uczestnikami będą poszerzali swoją wiedze na temat robotyki.

Grupa 2 „Okiem kamery – dokumentujemy piękno i historię naszej małej ojczyzny” oraz „OBIEKTYW-ni promują piękno i historię małej okolicy”- zajęcia warsztatowe w czasie których uczestnicy nabędą umiejętność posługiwania się aparatem cyfrowym z funkcją nagrywania. Zapoznają się z obsługą darmowych programów do obróbki filmu. Ich zadaniem będzie nagranie krótkiego materiału filmowego o wybranych miejscach we Włocławku. Dzięki temu w sposób atrakcyjny poszerzą wiedze na temat historii Włocławka. Celem zajęć OBIEKTYW-ni będzie rozwijanie umiejętności posługiwania się środkami artystycznymi, właściwymi dla przedmiotu podstaw fotografii. Główny nacisk zostanie położony na nabycie umiejętności posługiwania się aparatem cyfrowym oraz zainteresowanie historią regionu.

Podsumowaniem pracy nad projektem będzie wycieczka do Warszawy i zwiedzanie Parlamentu.

15 października 2021 r. grupa projektowa „Budujemy mosty” pod opieką p. Karoliny Malkowskiej- Kiełpińskiej odwiedziła Muzeum Historii Włocławka. W nowo zaaranżowanych wnętrzach uczniowie mogli poznać  historię miasta w układzie chronologicznym. Młodzi ludzie poruszali się w dziewięciu wyodrębnionych przestrzeniach edukacyjnych. Dużym zainteresowaniem cieszyła się ekspozycja prezentująca świadectwa materialne kultur archeologicznych od epoki kamienia do okresu wpływów rzymskich. Kolejne części ekspozycji również zaciekawiły młode pokolenie mieszkańców Włocławka. Początki miasta, czasy demokracji szlacheckiej, utrata wolności i walka o niepodległość to kolejne sale, które obserwowane były wnikliwie przez młodzież. Duże zainteresowanie wzbudził wizerunek orła białego w koronie i tematyka II wojny światowej (broń, umundurowanie, stroje więzienne okresu okupacji). Uczniowie podziwiali również XVIII- i XIX-wieczne kamienice przy Starym Rynku, Kościół Św. Jana Chrzciciela. Spacer włocławskimi Bulwarami i przejście do nowoczesnych rozwiązań architektonicznych pozwolił uczniom połączyć historię z teraźniejszością i wrócić do rzeczywistości.

Młodzi Ekonomiści – pod takim hasłem upłynęły kolejne zajęcia grupy projektowej „Babciu naucz mnie gotować, ja Cię nauczę głosować i kupować”. Uczniowie najpierw uczestniczyli w projekcji filmu „Budżet państwa”, a następnie zajęli się planowaniem budżetu gospodarstwa domowego. Podzielili pieniądze na dochody i wydatki, rozplanowali budżet, poznali pojęcia nadwyżki budżetowej i deficytu. Po zajęciach uczniowie już wiedzą, co to jest racjonalne gospodarowanie i oszczędzanie, a powiedzenie rzymskiego cesarza: pecunia non olet (pieniądz nie cuchnie) nie jest im obce.

Nie tylko włocławska gwiazda, ale i zwykły człowiek – pod takim hasłem upłynęły kolejne zajęcia grupy projektowej pod opieką p. Karoliny Malkowskiej – Kiełpińskiej. Dzieci uczestniczyły w konferencji, zorganizowanej specjalnie dla nich. Idol wielu włocławian, Kamil Łączyński okazał się otwartym, pełnym pasji i zaangażowania człowiekiem, który od pierwszego momentu złapał dobry kontakt z naszymi uczniami. Podczas spotkania opowiedział o swoim życiu prywatnym i zawodowym, nie bał się wspomnieć o swoich porażkach, ale i udzielił wielu porad, jak sobie z nimi poradzić. Przez ponad godzinę cierpliwie odpowiadał na wygodne i „niewygodne” pytania, a pomysł jednej z uczestniczek spotkania przypadł mu wyjątkowo do gustu. Hania Błachowicz zaproponowała, aby po zakończeniu kariery koszykarza słynny „Łączka”  zajął się łyżwiarstwem. Sami zobaczcie, czy spotkanie było ciekawe…

ABC fotografii

Dwanaścioro uczniów naszej szkoły z klas 4. i 5. wzięło udział w warsztatach fotograficznych, realizowanych w ramach projektu: Anwil dla Włocławka “Budujemy mosty 2021”.

Każdy, z dwugodzinnych warsztatów odbył się w piątek, po zajęciach lekcyjnych – w dniach: od 23.10. do 19. 11. br. Poprowadził je zawodowy fotograf – p. Krzysztof Krusiński, który na co dzień zajmuje się fotografią ślubną i reportażową. Spotkania zostały przygotowane tak, aby tematyka zajęć był różnorodna, a atrakcje dla dzieci pozwalały na zapoznanie się z wieloma dziedzinami fotografii. Staraliśmy się stworzyć im warunki, w których – oprócz solidnego warsztatu fotograficznego – mogli rozwijać wrażliwość i wyobraźnię artystyczną.

Na pierwszych zajęciach główny nacisk został położony na zdobycie wiedzy z zakresu historii fotografii. Uczniowie poznali rodzaje aparatów, zasady ich działania i obsługi.

Na drugich zajęciach odkryli kolejne tajniki z zakresu teorii fotografii: zasady wykonywania zdjęć przy świetle naturalnym, dobór parametrów, kadrowanie obrazu przed wykonaniem zdjęcia, zasady kompozycji obrazu ze względu na głębię ostrości oraz podjęli pierwsze próby wykonania zdjęcia „zaplanowanego”. 

Na trzecich zajęciach została dokonana samoocena i ocena ich prac pod względem technicznym i artystycznym. Uczniowie zdobyli wiedzę z zakresu podstawowych zasad zdjęć w plenerze oraz na temat obróbki zdjęć w programach komputerowych.

Od tradycji w muzeum, czyli słów kilka o tym, jak nauczyliśmy się malować fajansowe wzory kwiatowe…

Jak wyglądało tradycyjne zdobnictwo włocławskiego fajansu?

Jakie były sposoby i techniki dekorowania talerzy fajansowych?

Jak wykonać tradycyjną różę kujawską?


W dniu 23 listopada 2021 r. uczniowie naszej szkoły klas 4. i 5. wzięli udział w warsztatach pt. “Malujemy talerze w tradycyjne fajansowe wzory” w Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku.

Zajęcia stały się wspaniałą okazją do poznania ponad 120-letniej historii działalności włocławskich fabryk fajansu. Towarzyszyło im zwiedzanie wystawy i zapoznanie z pięknem produkowanych dekoracji oraz stworzenie przez dzieci własnego wzoru opartego na motywach fajansowych zaprezentowanych przez instruktora.

Zapraszamy do galerii…

Zimowy spacer szlakiem włocławskich zabytków

 W ramach realizacji projektu: Anwil dla Włocławka “Budujemy mosty 2021”, zaplanowałyśmy w dniu 9 stycznia br. – zimowy spacer szlakiem włocławskich zabytków. Uczestniczyli w nim nasi uczniowie z klas 4. i 5. wraz ze swoimi dziadkami.

      Celem tego wydarzenia było zwiedzanie miejsc, związanych z historią naszego miasta oraz przybliżenie lokalnego dziedzictwa. Trasą zwiedzania był “Miejski Spacerowy Szlak Obiektów Zabytkowych”, który prowadzi po najważniejszych zabytkach Włocławka m.in. zespołu kościoła ewangelicko-augsburskiego, bazyliki katedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, Parku Miejskiego im. H. Sienkiewicza, Czarnego Spichrza, kamienic i kościoła parafialnego im. Jana Chrzciciela. Zwiedzanie zakończyło się na włocławskich bulwarach.

Bezcenną pamiątką -dokumentującą zimowy spacer szlakiem włocławskich zabytków- są zdjęcia wykonane przez naszych małych fotografów.

Zapraszamy do ich obejrzenia w galerii…

Organizatorzy:

p. Joanna Świeczkowska

p. Kamila Szylbert

                                                                                       Organizator: Joanna Świeczkowska

          W związku z realizowanym projektem Budujemy mosty uczniowie skorzystali ze wparcia pedagoga szkolnego. Na spotkaniu, w październiku, przekazano informacje, które dotyczyły realizowanego przedsięwzięcia. Jednym z celów spotkania była integracja zespołu, uczniowie mogli poznać siebie nawzajem. Młodzież wzbogaciła swoją wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej.

          W grudniu odbędą się także zajęcia Okiem kamery, których celem jest dokumentowanie piękna i historii naszej małej ojczyzny, a także nauka korzystania z darmowych programów do obróbki filmów.
Do zobaczenia!
Kamila Szylbert       

Zajęcia warsztatowe z robotyki i oprogramowania

W ramach projektu edukacyjnego „Budujemy mosty 2021” odbywają się w naszej szkole  zajęcia warsztatowe z robotyki i oprogramowania.

Robotyka dla dzieci łączy kilka dziedzin: programowanie, konstruowanie, sensorykę, automatykę, informatykę i mechanikę. Zajęcia  polegają na budowaniu, konstruowaniu i programowaniu robotów, dzięki czemu dzieci widzą efekty swoich działań. Robotyka w szkole podstawowej ułatwia przejście przez kolejne etapy edukacji, wzmaga ciekawość do otaczającego świata i mocno angażuje.

Dziecko ma za zadanie skonstruować prostego robota, a potem za pomocą algorytmów, zaprogramować go tak, aby wykonywał określone czynności. Najmłodsi uczą się, jak skonstruować robota oraz w jaki sposób wprawić go w ruch. To przede wszystkim kreatywna zabawa, która uczy logicznego myślenia, a ponadto pokazuje zależności między poszczególnymi działaniami. . Do zajęć z robotyki używa się specjalnego rodzaju klocków i robotów . Nasi uczniowie pracują z Photonami i Lego Mindstorms.

Zajęcia z robotyki :

  • uczą logicznego, kreatywnego i przestrzennego myślenia,
  • pogłębia umiejętności manualne,
  • rozwijają umiejętności matematyczne i fizyczne,
  • uczą programowania maszyn,
  • ćwiczą pamięć, jest to gimnastyka dla mózgu,
  • pokazują związek przyczynowo-skutkowy,
  • uczą cierpliwości i konsekwentnego dążenia do celu,
  • uczą pracy w grupie,
  • pogłębiają umiejętności strategicznego i analitycznego myślenia,
  • rozwijają i edukują,
  • uczą wyciągania wniosków z podejmowanych działań, nauka przez doświadczanie,
  • pozwalają zrozumieć działanie technologii,
  • wzbudzają zainteresowanie światem.

Nasi uczniowie świetnie bawią się na tych zajęciach osiągając przy tym wspaniałe efekty.