Logopeda

LOGOPEDA

mgr Joanna Kulińska

Poniedziałek       10.30 – 13.30

Wtorek       9.50 – 15.20

Środa       8.00 – 10.35

Czwartek       8.50 – 15.00

Piątek       8.00 – 13.30

Konsultacje – piątek 10.30 – 11.30

Kim jest logopeda?

Logopeda to specjalista zajmujący się zagadnieniami związanymi z komunikacją. Jego praca polega na szeroko pojętym wychowaniu językowym, usprawnianiu rozwoju mowy i likwidacji zaburzeń komunikacyjnych.

Prawidłowa wymowa poszczególnych głosek zależy w głównej mierze od poziomu sprawności narządów artykulacyjnych, do których należą język, wargi i podniebienie. Gimnastyka aparatu mowy jest ważnym elementem w celu osiągnięcia tej sprawności. Warto wykonywać systematyczne ćwiczenia usprawniające motorykę artykulatorów, można je prowadzić w formie zabawy.

Oto kilka przykładowych ćwiczeń:

Ćwiczenia warg:

  • Cmokanie i parskanie (wprawianie warg w drganie)
  • Wymawianie na przemian „a” – „o” lub „e” – „o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi
  • Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy „i”
  • Zbliżanie do siebie kącików ust (ściąganie warg) jak przy „u”
  • Wargi wysunąć do przodu, ściągnąć je (jak przy gwizdaniu) i przesuwać w kąciki ust: w prawo, w lewo, a następnie wykonywać nimi ruchy okrężne
  • Masowanie warg zębami (górnymi dolnej wargi i odwrotnie)
  • Nadymać policzki przy zwartych wargach
  • Nadymać policzki i zatrzymać powietrze w jamie ustnej na około 4 -5 sekund, następnie oddychać przez nos bez zmiany położenia warg i policzków
  • Nadymać policzki na zmianę lewy i prawy, przesuwać powietrze z jednej strony jamy ustnej do drugiej przy zwartych wargach
  • Wciągać policzki do jamy ustnej (policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą zajęczy pyszczek)
  • Przy zwartych szczękach i wargach odciągać na przemian kąciki ust na boki
  • Przy zaciśniętych zębach zwierać i rozwierać wargi (zwarcie ma być silne, rozwarcie możliwie największe)

Ćwiczenia języka:

  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych zębów, a następnie do górnej wargi przy maksymalnym opuszczeniu szczęki dolnej
  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi (zlizywanie masy czekoladowej, budyniu)
  • Język w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust
  • Ruchy koliste języka w prawo i w lewo wewnątrz jamy ustnej
  • Oblizywanie lub „odliczanie” zębów i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami
  • Żuć język, udawać ssanie cukierka

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

  • Płukanie gardła ciepłą wodą (to ćwiczenie pomaga uzyskać dźwięki „k” i „g”)
  • Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej
  • Chrapanie na wdechu i wydechu
  • Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie

Ćwiczenia oddechowe:

  • dmuchanie na płomień świecy, na wiatraczek;
  • chuchanie na dłonie, na szybę
  • nadmuchiwanie balonów i gumowych zabawek
  • śpiewanie
  • puszczanie baniek mydlanych
  • dmuchanie na papier, małe autka, chustę
  • odliczenie na jednym wydechu, wymawianie na wydechu samogłosek – początkowo pojedynczo, potem po 2-3 (dziecko wymawia jak najdłużej samogłoskę)