LOGOPEDA
mgr Joanna Kulińska
Poniedziałek 10.30 – 13.30
Wtorek 9.50 – 15.20
Środa 8.00 – 10.35
Czwartek 8.50 – 15.00
Piątek 8.00 – 13.30
Konsultacje – piątek 10.30 – 11.30
Kim jest logopeda?
Logopeda to specjalista zajmujący się zagadnieniami związanymi z komunikacją. Jego praca polega na szeroko pojętym wychowaniu językowym, usprawnianiu rozwoju mowy i likwidacji zaburzeń komunikacyjnych.
Prawidłowa wymowa poszczególnych głosek zależy w głównej mierze od poziomu sprawności narządów artykulacyjnych, do których należą język, wargi i podniebienie. Gimnastyka aparatu mowy jest ważnym elementem w celu osiągnięcia tej sprawności. Warto wykonywać systematyczne ćwiczenia usprawniające motorykę artykulatorów, można je prowadzić w formie zabawy.
Oto kilka przykładowych ćwiczeń:
Ćwiczenia warg:
- Cmokanie i parskanie (wprawianie warg w drganie)
- Wymawianie na przemian „a” – „o” lub „e” – „o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi
- Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy „i”
- Zbliżanie do siebie kącików ust (ściąganie warg) jak przy „u”
- Wargi wysunąć do przodu, ściągnąć je (jak przy gwizdaniu) i przesuwać w kąciki ust: w prawo, w lewo, a następnie wykonywać nimi ruchy okrężne
- Masowanie warg zębami (górnymi dolnej wargi i odwrotnie)
- Nadymać policzki przy zwartych wargach
- Nadymać policzki i zatrzymać powietrze w jamie ustnej na około 4 -5 sekund, następnie oddychać przez nos bez zmiany położenia warg i policzków
- Nadymać policzki na zmianę lewy i prawy, przesuwać powietrze z jednej strony jamy ustnej do drugiej przy zwartych wargach
- Wciągać policzki do jamy ustnej (policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą zajęczy pyszczek)
- Przy zwartych szczękach i wargach odciągać na przemian kąciki ust na boki
- Przy zaciśniętych zębach zwierać i rozwierać wargi (zwarcie ma być silne, rozwarcie możliwie największe)
Ćwiczenia języka:
- Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych zębów, a następnie do górnej wargi przy maksymalnym opuszczeniu szczęki dolnej
- Oblizywanie dolnej i górnej wargi (zlizywanie masy czekoladowej, budyniu)
- Język w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust
- Ruchy koliste języka w prawo i w lewo wewnątrz jamy ustnej
- Oblizywanie lub „odliczanie” zębów i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami
- Żuć język, udawać ssanie cukierka
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
- Płukanie gardła ciepłą wodą (to ćwiczenie pomaga uzyskać dźwięki „k” i „g”)
- Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej
- Chrapanie na wdechu i wydechu
- Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie
Ćwiczenia oddechowe:
- dmuchanie na płomień świecy, na wiatraczek;
- chuchanie na dłonie, na szybę
- nadmuchiwanie balonów i gumowych zabawek
- śpiewanie
- puszczanie baniek mydlanych
- dmuchanie na papier, małe autka, chustę
- odliczenie na jednym wydechu, wymawianie na wydechu samogłosek – początkowo pojedynczo, potem po 2-3 (dziecko wymawia jak najdłużej samogłoskę)